Transformatie van de Piko-Hondekop

In Februarui 2022 vond ik op een treinenbeurs een Piko-Hondekop, geschikt voor het Märklin-systeem. Het was me duidelijk dat er een decoder in zat, dus dat hij digitaal aangestuurd moest worden. Mijn baan is volledig analoog en daarom bleef het treinstel ruim twee jaar in de doos tot ik een proefbaan had gemaakt voor digitaal verkeer.
Ik was er bij van aanschaf vanuit gegaan dat het een nieuw exemplaar was. Omdat andere digitale loc's probleemloos met het MobileStation konden worden aangestuurd zette ik vol vertrouwen het treinstel op de baan.

Het eerste wat opviel: de binnenverlichting in één rijtuig ging aan - snel knipperend - zodra er spanning op de rails werd gezet. Er viel niks te schakelen met een functie-toets. Het andere rijtuig was donker, er brandden geen kop-of achterlichten en rijden deed hij helemaal niet!
Ik heb de kappen er af gehaald en de conclusie getrokken, dat in het tweede rijtuig helemaal geen verlichting was aangebracht. Dit maakte meteen duidelijk dat het geen nieuw treinstel was.
Via het forum van 3-railWiki wijzer geworden. Het model heeft standaard geen binnenverlichting. De vorige eigenaar heeft die er zelf in gezet. Mooi gedaan maar misschien toch iets verkeerd aangesloten. Het snelle knipperen was zeer irritant. Ook waren de decoder-instellingen aangepast. Daardoor kon mijn MobileStation er niks mee.
Ik heb een expert gevraagd er naar te kijken. Die heeft de decoder een reset gegeven. Toen kon ik eindelijk een testrit maken.
De frontverlichting werkte niet zoals in het grote bedrijf. Er ontbrak een wit toplicht. Het model heeft geen extra A-sein lamp, dus er had minimaal één toplicht mee moeten lopen met de frontlichten. Blijkbaar heeft Piko het in dit model niet (goed) geregeld.
Een paar dagen later was er een ander ding wat mijn aandacht trok. De twee delen 'spoorden' niet lekker achter elkaar. Het bleek, dat de koppeling van het motorrijtuig niet goed was uitgelijnd. Daardoor werd de kap van het lichtere deel zijwaarts gedrukt. Opnieuw de kappen er af. Dat pakte rampzalig uit. Ik trok bedrading kapot van de frontverlichting. Dat moest in ieder geval gerepareerd worden. Met de kap er af had ik goed zicht op de koppeling. Die bleek gebroken te zijn geweest en zo slecht hersteld dat hij onder een hoek naar buiten stak. Ook die moest dus vervangen worden.
Een nieuwe koppeling besteld. Terwijl die onderweg was de bedrading van de frontlichten in beide koppen volledig vervangen. Broddelwerk van de vorige eigenaar hersteld en meteen de draden verlengd. Nu kunnen de kappen er af zonder dat de bedrading uit elkaar getrokken wordt!
Later die week de koppeling vervangen. Dat had nog wat voeten in de aarde, omdat de bedrading in andere koppeling niet was aangesloten volgens het schema dat Piko aangaf. Eind goed al goed? In zekere zin wel. Alles werkt nu weer zoals het zou moeten zijn.
De binnenverlichting heb ik maar verwijderd. Misschien had ik de functie-aansluiting van de decoder kunnen vinden. Maar dan had er nog een extra draad op de koppeling aangebracht moeten worden en dan nog... er zou maar één rijduig met verlichting zijn. Liever helemaal geen licht, dan een licht in een halve trein.
Omdat dit treinstel nu niet meer in de originele staat is heb ik ik besloten de frontverlichting onder handen te nemen. Ik wilde gewoon een brandend wit toplicht bij de twee frontlichten schakelen.
In de oude situatie zijn er twee rode sluit-toplichten te zien. De licht-geleider van die rode achterlichten moest geschikt worden gemaakt voor 'enkel' licht. Dus de geleider moest er uit. Doormidden zagen en er voor zorgen, dat er geen licht meer van links naar recht of omgekeerd kan komen.
In een poging de lichtgeleider er uit te halen brak ik hem af. Onherstelbaar beschadigd. Gelukkig was dit onderdeel nog verkrijgbaar. Tot mijn verbazing bleek de vervangende geleider al van een zwart middenstuk te zijn voorzien. Latere modellen van de hondekop van Piko hebben wèl de juiste lichtvoering!
Een micro-SMD-LED op dezelfde aansluitdraden als de normale frontlichten aangesloten.
Zo zag het er uit voor de aanpassing:

En dit is het beeld na de toevoeging van het toplicht:

De twee onderste frontlichten branden iets zwakker en ook de rode achterlichten zijn minder fel.
Al met al toch een resultaat waar ik tevreden over ben!