Een kijkje in de keuken van de technische achtergronden
Via de rails worden locomotieven en verlichting in wagons van stroom voorzien. De stroombron hiervoor zijn standaard merk-transformatoren; gedimd afgeregeld van 10 tot 12V-AC. De bovenleiding wordt van stroom voorzien door een ringkern-transformator met een vaste spanning van 12V-AC. De lampjes in wissels; seinen; huisjes en lantaarns krijgen stroom van aparte merk-transformatoren op een vaste spanning van 16V-AC.
Er is een apart electrisch systeem voor de beveiliging (zie hieronder) dat wordt gevoed uit 12V-accu's die worden opgeladen met zonne-energie.
De antiek aandoende analoge techniek van de motoren voldoet mij nog steeds prima!
Ik heb enige aversie tegen de nieuwe technieken die tegenwoordig worden ingebouwd. Ik zie het al voor me: dertig locomotieven digitaal aangestuurd, allemaal met geluid! Om dol van te worden! In de praktijk zou ik die geluidsfunctie dus uitschakelen.
Omdat bij mij de automatiseringstechniek een belangrijke rol speelt is 'handmatig' bedienen van een enkele trein er eigenlijk niet bij. De extra functies (zoals bijvoorbeeld de per locomotief regelbare rem-vertraging) werken me ook tegen. Het ouderwetse systeem van 'stroomloos' zetten van treinen op secties met
vaste raillengtes kan ik nog behappen. Ik moet er niet aan denken dat per trein de remafstand anders wordt!
De enige loc in mijn collectie die is uitgerust met mfx-techniek rijdt daarom niet mee op mijn baan. Het is letterlijk een show-model geworden; leuk om af en toe eens aan bezoekers te laten horen en zien.
Beveiliging / hoe is het treinverkeer op de baan geregeld.
De beveiliging is opgezet rond een systeem van digitale poorttechniek (chips), waarmee relais worden aangestuurd, die stroom doorlaten of onderbreken. Dit kan rijstroom zijn voor locomotieven, maar er kunnen ook andere circuits (zoals bijvoorbeeld lampjes) geschakeld worden.
De ook in gebruik zijnde standaard-merkgebonden seinen worden aangestuurd vanuit de digitale poort-techniek, waarmee zeer ingewikkelde voorrangsregelingen kunnen worden opgezet.
Voor specifieke details over de wijze waarop de beveiliging werkt kunt u
hier kijken.